Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Prevence

 

Metodik prevence 1. st.: Mgr. Lenka Kratochvílová

Konzultační hodiny:  čtvrtek 13:30 - 14:30, kancelář  ŠPP

Kontakt: lenka.kratochvilova(zavináč)zsuj.cz

 

Metodik prevence 2. st.: Mgr. Lenka Švarcová st., 2.stupeň

Konzultační hodiny:  středa 12:00 - 13:00, kabinet výchovného poradce

Kontakty:  lenka.svarcova(zavináč)zsuj.cz

                        

 

Minimální preventivní program

(základní informace)

Minimální preventivní program školy pro školní rok vychází ze Školní preventivní strategie a jako konkrétní dokument školy je zaměřen na prevenci všech rizikových projevů chování, které se ve škole mohou vyskytovat:

Cílem výchovně vzdělávacího působení v oblasti prevence sociálně patologických jevů je zodpovědnost žáků za své vlastní chování a způsob života, přiměřený jejich věku.
Primární prevence rizikových projevů chování u žáků je zaměřena na předcházení zejména následujícím rizikovým projevům v chování žáků 

  • Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
  • Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny
  • Záškoláctví a neplnění školních povinností
  • Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
  • Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů
  • Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
  • Spektrum poruch příjmu potravy
  • Sexuální rizikové chování

Základním principem strategie primární prevence je výchova žáků ke zdravému životnímu stylu, osvojení si pozitivního sociálního chování a zachování integrity osobnosti s cílem zabránění výskytu rizikového chování nebo omezení škod, způsobených jeho výskytem mezi žáky.


Základními kompetencemi prevence v rámci podpory zdraví a zdravého životního stylu jsou:

  •  zvyšování sociální kompetence
  •  posilování komunikačních dovedností
  •  vytváření pozitivního sociálního klimatu 
  •  formování postojů ke společensky přijatelným hodnotám

Posilování schopnosti vypořádat se s odmítnutím, zklamáním, selháním

  • Nácvik schopnosti řešit problémové situace
  • Porozumění sám sobě a druhým lidem
  • Uvědomění si emočních stavů a jejich příčin, ovlivňování emocí, jejich střídání
  • Pochopit konflikt, jak vzniká a způsob jeho řešení

 

Prevence proti šikanování
Prevence proti šikaně patří ve škole k základní formě boje proti tomuto negativnímu jevu. V této oblasti musí spolupracovat všichni pracovníci školy a rodiče žáků.

Postup rodičů při podezření na šikanování
Postup rodičů, kteří mají podezření na šikanování, by měl být následující:

  • Rodiče informují na podezření ze šikanování třídního učitele případně pedagogického pracovníka, při jehož hodinách nebo dohledu nad žáky k šikanování dochází.
  • V případě, že podezření na šikanu nejsou bezodkladně a uspokojivě řešena pedagogickými pracovníky včetně metodika prevence a výchovné poradkyně, obrátí se rodič s informací na ředitele školy.
  • V případě prokazatelných projevů šikany se rodič může přímo obrátit na ředitele školy.

Důležité kontakty

  • Tísňová linka  112
  • Záchranná služba  155
  • Hasiči    150
  • Policie ČR  158 
  • Městská policie 
  • Linka bezpečí  celá ČR  800 155 555
  • Ped. psychologická poradna Havířov    597 582 372
  • Krizové a kontaktní centrum   
  • Centrum drogové pomoci  
  • Nonstop  602 715 805
  • Bílý kruh bezpečí (pomoc obětem trestné činnosti) 
  • Nadace Naše dítě, Praha  bezplatně 800 155 555
  • Národní linka prevence AIDS, po - pá 13 – 18 h  bezplatně 800 144 444
A picture
A picture